ANALYSIS OF FACTORS INFLUENCING PUBLIC INTEREST IN USING DIGITAL BANKING SERVICES (STUDY ON THE BONE REGENCY COMMUNITY)

Authors

  • Dina Hadry Anthi Institut Agama Islam Negeri Bone
  • Andi Patimbangi Institut Agama Islam Negeri Bone
  • Muh. Hasbi Ash Shiddiq Institut Agama Islam Negeri Bone

DOI:

https://doi.org/10.56633/mbisku.v2i1.943

Keywords:

Digital Bank, Technology Acceptance Model (TAM), Perceived Ease, Perceived Benefits

Abstract

The rapid development of information technology in the current digital era has influenced human behavior patterns in accessing various information and various service features, especially in digital banking. The purpose of this study is to analyze the factors that influence the interest of the Bone Regency community in using digital banking services with the Technology Acceptance Model (TAM) approach. This study analyzed 50 respondents using quantitative methods. The data collection technique was the distribution of questionnaires via Google Form, then the data analysis technique used multiple regression tests. The results of this study indicate that there is a positive and significant influence of the variables of perceived ease and perceived benefits on people's interest in using digital banking services.

References

Abrilia, Nurya Dina, and Sudarwanto Tri. “Pengaruh Persepsi Kemudahan Dan Fitur Layanan Terhadap Minat Menggunakan E-Wallet Pada Aplikasi Dana Di Surabaya.” Jurnal Pendidikan Tata Niaga 8, no. 3 (2020): 1006–1012.

Afolo, Salepa Celik Misrami, and Ni Nyoman Sri Rahayu Trisna Dewi. “Minat Mahasiswa Akuntansi Untrim Sebagai Pengguna E-Wallet Dengan Mempertimbangkan Persepsi Kemanfaatan, Persepsi Kemudahan, Dan Persepsi Kepercayaan.” KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi 13, no. 2 (2022): 267–277.

Dz., Abdus Salam. “Inklusi Keuangan Perbankan Syariah Berbasis Digital-Banking: Optimalisasi Dan Tantangan.” Al-Amwal : Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syari’ah 10, no. 1 (2018): 63.

Ghozali, I. “Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23. Edisi 8. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.,” 2016.

Hardi, D. W., & Ilham, M. (2021). Analisis Restrukturisasi Pembiayaan Perbankan Syariah Dimasa Covid-19 Tahun 2020.

Investasi, Sengketa, Melalui Icsid, and Studi Kasus. “Jurnal Commerce Law” 1, no. 1 (2021).

Irianing Tyas, Elok, and Emile Satia Darma. “Pengaruh Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use,Perceived Enjoyment, Dan Actual Usage Terhadap Teknologi Informasi: Studi Empiris Pada Bagian Akuntansi Dan Keuangan Baitul Maal Tamwil Wilayah Daerah Istimewa Yogyakarta Dan.” Reviu Akuntansi dan Bisnis Indonesia 1, no. 1 (2017): 25–35.

Kurniawan, Danang, and Wardah Yuspin. “Menggagas Pendirian Bank Digital Di Indonesia: Sebuah Telaah Yuridis.” Jurnal Supremasi 13 (2023): 1–14.

Kurniawan, Dede. “Pengaruh Pengetahuan Persepsi Kemudahan, Kebermanfaatan, Terhadap Minat Penggunaan Ovo.” Prisma: Platform Riset Mahasiswa Akuntansi 01, no. 04 (2020): 18–28.

Linggadjaya, Restiana Ie Tjoe, Bontor Sitio, and Patar Situmorang. “Transformasi Digital Pt Bank Jago Tbk Dari Bank Konvensional Menjadi Bank Digital.” International Journal of Digital Entrepreneurship and Business 3, no. 1 (2022): 9–22.

Pertiwi, Dian, Amin Suyitno, Endang Rochmiatun, Widiya Nur Anisa, Disfa Lidian Handayani, and Article History. “Bank Digital Sebagai Peradaban Lembaga Keuangan Syariah Di Indonesia” 1, no. 2 (2023): 172–182.

Pratama, Andhika Bayu, and I Dewa Gede Dharma Suputra. “Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Dan Tingkat Kepercayaan Pada Minat Menggunakan Uang Elektronik.” E-Jurnal Akuntansi 27 (2019): 927.

Reihandho, M Iqbal, and Diana Fajarwati. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Niat Penggunaan Perbankan Digital Di Indonesia.” ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal 4, no. 2 (2023): 70–80.

Rijatullah, Rizki, Agus Suroso, and Lantip Rujito. “Pegaruh Persepsi Kemanfaatan Dan Persepsi Kemudahan Penggunaan Terhadap Sikap Penggunaan Resep Elektronik.” Jurnal Ekonomi, Bisnis, dan Akuntansi 22, no. 2 (2020): 217–231.

Riza, Alex Fahrur. “Customer Acceptance of Digital Banking in Islamic Bank: Study on Millennial Generation.” Cimae 2 (2019): 66–74.

Romadloniyah, Alifatul Laily, and Dwi Hari Prayitno. “Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Daya Guna, Persepsi Kepercayaan, Dan Persepsi Manfaat Terhadap Minat Nasabah Dalam Menggunaan E-Money Pada Bank Bri Lamongan.” Jurnal Akuntansi 3, no. 3 (2018): 699.

Satria Chandra Putra, Wisnu Gede I, and Jusia Ginting Amanda. “Analisa Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Generasi Z Dalam Menggunakan Aplikasi Bank Digital Di Indonesia.” Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi 10, no. 2 (2022): 306–318.

Suharbi, Muhammad Akbar, and Hendro Margono. “Kebutuhan Transformasi Bank Digital Indonesia Di Era Revolusi Industri 4.0.” Fair Value: Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Keuangan 4, no. 10 (2022): 4749–4759.

Tony Sitinjak, MM. “Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan Dan Persepsi Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat Penggunaan Layanan Pembayaran Digital Go-Pay.” Jurnal Manajemen 8, no. 2 (2019): 27–39.

Vebiana, Vera. “Perbankan Digital , Pengalaman Pelanggan, Dan Kinerja Keuangan Bank Syariah.” Prosiding Industrial Research Workshop and National Seminar 9 (2018): h.747.

Wibowo, Setyo Ferry, Dede Rosmauli, and Usep Suhud. “Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Fitur Layanan, Dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan E-Money Card (Studi Pada Pengguna Jasa Commuterline Di Jakarta).” JRMSI - Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia 6, no. 1 (2015): 440–456.

Downloads

Published

2025-01-17

How to Cite

Anthi, D. H., Andi Patimbangi, & Muh. Hasbi Ash Shiddiq. (2025). ANALYSIS OF FACTORS INFLUENCING PUBLIC INTEREST IN USING DIGITAL BANKING SERVICES (STUDY ON THE BONE REGENCY COMMUNITY). MBISKU: Jurnal Manajemen Bisnis Dan Keuangan, 2(1), 35–48. https://doi.org/10.56633/mbisku.v2i1.943