INOVASI METODOLOGI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI ERA DIGITAL

Penulis

  • Muhammad Fazli STAIN Bengkalis
  • Muhammad Syafiq STAIN Bengkalis
  • Ahmad Madany STAIN Bengkalis
  • Decky Saputra STAIN Bengkalis

Kata Kunci:

innovation, learning, digitalization

Abstrak

This research discusses the urgency of innovation in Islamic education, focusing on learning and the renewal of PAI learning techniques. The methodological approach used includes literature analysis and conceptual thinking. Learning innovation is considered crucial in adapting to the demands of the times, especially in the context of using technology and developing dynamic learning methods. The challenges faced in renewing PAI learning techniques include the low quality of human resources, dualism issues in the education system, and a lack of understanding of information technology. Proposed solutions include improving the quality of human resources, infrastructure renewal based on digital technology, utilizing digital media, and implementing participatory learning methods. It is hoped that the proposed innovations and solutions can enhance the quality of Islamic education, maintain the relevance of educational institutions in the digital era, and prepare students to face global challenges.

Referensi

Ahmad Saiful Bahrurruzi, et al. (2022). Peran Dan Tantangan Guru Pendidikan Agama Islam Di Era Society 5.0. In Prosiding Kajian Islam dan Integrasi Ilmu di Era Society 5.0 (KIIIES 5.0), Pascasarjana Universitas Islam Negeri Datokarama Palu (Vol. 2, Issue 1, pp. 14).

Ahyat, N. (2017). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Edusiana: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 4(1), 24–31.

Cholid Syihabul Hikam , Agus Setiawan, (2024), Wordwall Website: Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) dalam Merespon Era Digital, Journal on Education, 6(3), 17525-17531

Dinda Dahlia Makasihu, et al. (2021). Inovasi-Inovasi Terhadap Pendidikan Agama Islam. Jurnal al-Bahtsu, 6(1), 18.

Hamzah. (2022). Telaah Metode Pembelajaran Bahasa Asing Dalam Dimensi Historis: Dari Era Metode Sampai Era Pasca Metode. International Journal Conference, 1(1), 8.

Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2854–2860.

Nurdin, A. (2016). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Information and Communication Technology. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 49–64.

Rahmadania, S., Sitika, A. J., & Darmayanti, A. (2021). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Keluarga Dan Masyarakat. Edumaspul Jurnal Pendidikan, 5(2), 221– 226

Retnaningsih, D. (2019). Tantangan dan Strategi Guru di Era Revolusi Industri 4.0 Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional PEP, 2019, 1(1), 23–30.

Rinov, M., Cahyaningrum, Y., & Junarti, J. (2023). Implementasi Wordwall sebagai upaya Peningkatan Minat Siswa pada Era Sociality 5.0. JPM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 6.

Rizki Irmadhani, Dkk. 2019. Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Pemahaman Mata Pelajaran PAI Materi Puasa Di Kelas V SDN Karangbesuki 3 Kecamatan Sukun Kota Malang. Jurnal Pendidikan Islam, 4(2):94

Sari, E., & Putri, F. N. A. (2023). Peningkatan Membaca Pemahaman Pada Teks Narasi Melalui Media Wordwall. Sastranesia: Jurnal Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(4), 142–156.

Suhartono, O. (2021). Kebijakan Merdeka Belajar dalam Pelaksanaan Pendidikan di Masa Pandemi Covid-19. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 8–19

Syamsul Bahri. (2022), Konsep Pembelajaran Pai Di Era Society 5.0, Edupedia, 6 (2). 27

Tedi Priatna, (2018), Inovasi Pembelajaran Pai Di Sekolah Pada Era Disruptive Innovation, Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan 16 (1), 17-41.

Diterbitkan

2024-10-30