PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF PENDEKATAN STRUKTURAL NUMBERED HEADS TOGETHER UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS XII IPA 2 SMA NEGERI I BENGKALIS TAHUN PELAJARAN 2018/2019
DOI:
https://doi.org/10.56633/jkp.v15i2.86Abstract
This study aims to improve student mathematics learning outcomes through the cooperative learning model of the Numbered Heads Together (NHT) structural approach to the material Opportunities in Class XII IA 2 SMA Negeri 1 Bengkalis. This Classroom Action Research (CAR) was conducted in two cycles, each cycle consisting of 2 meetings. Each cycle consists of four stages, namely the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The types of data collected in each cycle are qualitative and quantitative data, learning achievement tests, observation sheets and questionnaires. With the use of the NHT structural approach the classroom atmosphere becomes not monotonous, so students become more motivated, interested, and more active in participating in mathematics learning activities. In the first cycle, the percentage of students who have finished learning is 47.06%, while the percentage of student activity in learning activities is 65%. In the second cycle, the percentage of students who finished learning was 88.23% and the percentage of students' activeness in learning activities was 88%.
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa melalui model pembelajaran kooperatif pendekatan struktural Numbered Heads Together (NHT) pada materi Peluang di Kelas XII IA 2 SMA Negeri 1 Bengkalis. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) ini dilaksanakan dalam dua siklus yang masing-masing siklus terdiri dari 2 kali pertemuan. Masing-masing siklus terdiri dari empat tahap, yaitu tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Jenis data yang dikumpulkan pada setiap siklus berupa data kualitatif dan kuantitatif, tes hasil belajar, lembar observasi dan angket. Dengan penggunaan pendekatan struktural NHT suasana kelas menjadi lebih hidup dan tidak monoton, sehingga siswa menjadi lebih termotivasi, tertarik, dan lebih aktif untuk mengikuti kegiatan pembelajaran matematika. Pada siklus I, persentase siswa yang tuntas belajar sebesar 47,06%, sementara persentase keaktifan siswa dalam kegiatan pembelajaran sebesar 65%. Pada siklus II, persentase siswa yang tuntas belajar sebesar 88,23% dan persentase keaktifan siswa dalam kegiatan pembelajaran sebesar 88%.
_________________
Keywords: Learning Model, Numbered Heads Together, Learning Outcomes.
References
Arikunto, dkk., 2008, Penelitian Tindakan Kelas, Bumi Aksara, Jakarta.
BSNP., 2006, Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar Mata Pelajaran Matematika untuk Sekolah Menengah Pertama, BSNP, Jakarta.
BSNP., 2006, Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah, BSNP, Jakarta.
Dimyati dan Mudjiono., 2006, Belajar dan Pembelajaran, Rineka Cipta, Jakarta.
Hamalik, O., 2004, Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem, Bumi Aksara, Jakarta.
Hudojo, Herman., 1990. Strategi Mengajar Belajar Matematika, IKIP Malang, Malang.
Ibrahim, dkk., 2000, Pembelajaran Kooperatif, Universitas Negeri Surabaya, Surabaya.
Jurusan Pendidikan MIPA., 2005, Panduan Penulisan Karya Ilmiah, Universitas Riau, Pekanbaru.
Jacob, dkk., 1997, Cooperatif Learning, SEAMEO Regional Language Center, Singapura.
Kusumah dan Dwitagama., 2010, Mengenal Penelitian Tindakan Kelas, Indeks, Jakarta.
Lie, A., 2007, Cooperatif Learning; Mempraktikkan Cooperatif Learning di Ruang-ruang Kelas, Grasindo, Jakarta.
Mulyasa, E., 2006, Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Bumi Aksara, Jakarta.
Nur dan Wikandari., 2000, Pengajaran Berusat kepada Siswa dan Pendekatan Konstruktivis dalam Pengajaran, Universitas Negeri Surabaya, Surabaya.
Permendiknas RI No. 20., 2007, Standar Penilaian Pendidikan, Mendiknas, Jakarta.
Permendiknas RI No. 41., 2007, Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah, Mendiknas, Jakarta.
Sanjaya, W., 2009, Kurikulum dan Pembelajaran, Prenada Media Group, Jakarta.
Slameto., 2009, Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi, Rineka Cipta Jakarta.
Slavin, R. E., 1995. Cooperatif Learning ; Theory, Research and Practice, Allyu & Bacon, Singapura.
Slavin, R. E., 2009. Cooperatif Learning ; Teori, Riset dan Praktik, Nusa Media, Bandung.
Sudjana, 2000, Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar, Sinar Baru Algesindo, Bandung.
Sugiyono, 2008, Metode Penelitian Pendidikan, Alfabeta, Bandung.
Suyanto, 1997, Pedoman Pelaksanaan Penelitian Tindakan Kelas, Dikti Depdikbud, Yogyakarta.
Sukmadinata, N. S., 2005, Metode Penelitian Pendidikan, Remaja Rosdakarya, Bandung.
Trianto, 2007, Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik, Prestasi Pustaka, Jakarta.
Uno, H. B, 2009, Model Pembelajaran; Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif, Bumi Aksara, Jakarta.
Wardani, dkk, 2002, Penelitian Tindakan Kelas, Universitas Terbuka, Jakarta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).