Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas IX MTsN Bengkalis Melalui Metode Kotak Kartu Rahasia
DOI:
https://doi.org/10.56633/kaisa.v1i1.194Keywords:
kotak kartu rahasia, keterampilan membaca, teks tanggapan, bahasa IndonesiaAbstract
This study aims to improve the Indonesian learning outcomes in the aspects of reading skills in the response text material. This study is a Classroom Action Research with two cycles consisting of four stages, namely planning, implementing, observing, and reflecting. The subjects were 65 students of class IX MTsN 1 Bengkalis. Data were collected through observation and test techniques and then analyzed using descriptive analysis techniques. After the improvement in cycle II, student learning outcomes both individually and classically increased by 9% from 77% in cycle I to 86% in cycle II. The Secret Card Box method is effective in improving Indonesian language learning outcomes in the aspect of reading skills on the response text material.
Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan hasil belajar Bahasa Indonesia aspek keterampilan membaca pada materi teks tanggapan. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas dengan dua siklus yang terdiri dari atas empat tahap, yaitu perencanaan, pelaksanaa, pengamatan, dan refleksi. Subyek penelitian adalah 65 siswa kelas IX MTsN 1 Bengkalis. Data penelitian dikumpulkan dengan teknik observasi dan tes kemudian dianalisa menggunakan teknik analisis deskriptif. Setelah dilakukan perbaikan tindakan pada siklus II, ketuntasan siswa baik secara individu maupun klasikal mengalami peningkatan sebesar 9% dari 77% pada siklus I menjadi 86% pada siklus II. Metode Kotak Kartu Rahasia efektif dalam meningkatkan hasil belajar bahasa Indonesia aspek keterampilan membaca pada materi teks tanggapan.
References
Anggraeni, Rizka, Sulton Sulton, and Sulthoni Sulthoni. “Pengaruh Multimedia Tutorial terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia.” Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan 2, no. 2 (June 22, 2019): 96–101.
Departemen Pendidikan Nasional. Standar Kompetensi Bahasa Indonesia, 2003.
Hamonangan, Ronald Haries, and Sigit Widiyarto. “Pengaruh Self Regulated Learning dan Self Control terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia.” Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran 7, no. 1 (March 29, 2019): 5–10.
Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 4496. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan, n.d.
Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2003 Nomor 4301. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, 2003.
Poerwadarminta, W.J.S. Kamus Umum Bahasa Indonesia. IX. Jakarta: Balai Pustaka, 1986.
Rambe, Riris Nur Kholidah. “Penerapan Strategi Index Card Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia.” JURNAL TARBIYAH 25, no. 1 (March 31, 2018): 93–124.
Sagala, Syaiful. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta, 2010.
Shoba, Dewey Sugani. Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis dengan Bermain. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia, n.d.
Sobandi, Rizki. “Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas VIII MTs Negeri 1 Pangandaran” 1, no. 2 (2017): 306–310.
Susanto, Ahmad. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kencana, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Diswati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).