Landasan Teori Konseling Islam

Mukhlas Mukhlas(1*), Ika Kurnia Sofiani(2),

(1) Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis
(2) Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis
(*) Corresponding Author

Abstract

This article aims to understand the basic concepts of counseling in Islam which are derived from the Qur'an and Hadith. Data related to counseling were analyzed using the content analysis technique and then interpreted using a qualitative descriptive approach. The findings and conclusions in this article are that Islamic counseling is an activity of providing advice, guidance, and lessons to individuals in need based on the foundation of Islamic teachings, namely al-Qur'an and al-Sunnah. Based on the al-Quran, Islamic counseling must contain at least three main concepts, namely al-hikmah, al-mauidhah al-hasanah, and al-muajadalah bi al-ihsan. Meanwhile, based on the hadith, the implementation of Islamic counseling puts forward the concept of counseling where the counselor must be a role model or uswatun hasanah. Islamic counseling must also elaborate Philosophical, Psychological, Theological, Sufistic, Socio-Cultural, and Pedagogical foundations.

Artikel ini bertujuan untuk memahami konsep dasar konseling dalam Islam yang bersumber dari al-Qur’an dan Hadis. Data-data terkait konseling dianalisa menggunakan teknik content analysis dan kemudian diinterpretasikan dengan pendekatan deskriptif kualitatif. Temuan dan simpulan dalam artikel ini adalah, konseling Islam merupakan aktivitas pemberian nasihat, bimbingan, pelajaran kepada individu yang membutuhkan yang aplikasinya didasarkan pada landasan ajara Islam, yaitu al-Qur’an dan al-Sunnah. Berdasarkan al-Qur’an, konseling Islam setidaknya harus memuat tiga konsep utama yaitu al-hikmah, al-mauidhah al-hasanah, dan al-muajadalah bi al-ihsan. Sementara berdasarkan hadits, pelaksanaan konseling Islam mengedepankan konsep nasihat-menasihati dimana konselor harus menjadi teladan atau uswatun hasanah. Konseling Islam juga harus dielaborasi dengan landasan filosofis, psikologis, teologis, sufistik, sosial budaya, dan landasan pedagogis.


Keywords

islamic counceling, al-Qur’an, al-hadits

Full Text:

PDF

References

Ahmad Karzon, Anas. Tazkiyatun Nafs; Gelombang Energi Penyucian Jiwa Menurut al-Qur’an dan as-Sunnah di Atas Manhaj Salafus Shaalih. Jakarta: Akbar Media Eka Sarana, 2010.

Bakran Adz Zaky, Hamdani. Konseling dan Psikoterapi Islam. Yogyakarta: Al-Manar, 2004.

Diniaty, Amirah. “Urgensi Teori Konseling dan Perspektifnya dalam Islam Menjawab Tuntutan Konseling Religius di Masa Depan.” Al-Ta lim Journal 20, no. 1 (February 20, 2013): 312–232.

H. Prayitno. Dasar Teori dan Praksis Pendidikan. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia, 2009.

Juntika Nurihsan, A. Landasan Bimbingan dan Konseling. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya, 2009.

Kiswati, Tsuroya. Al-Juwaini Peletak Dasar Teologi Rasional dalam Islam. Jakarta: Erlangga, 2005.

Misbah, Misbah. Terjemah Syarah Riyadhush Shalihin Karya Imam An-Nawawi. 1560 vols. 1 3. Jakarta: Gema Insani, 2001.

Muhmidayeli, Muhmidayeli. Filsafat Pendidikan Islam. Yogyakarta: Aditya Media dan LSFK2P Pekanbaru, 2005.

Mujib, Abdul. Nuansa-Nuansa Psikologi Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2002.

Munawwir, Ahmad Warson. Al-Munawwir, Kamus Arab Indoneia. Surabaya: Pustaka Progresif, 1997.

Munir Amin, Samsul. Bimbingan dan Konseling Islam. Jakarta: Amzah, 2010.

Napitupulu, Dedi Sahputra. “Dasar-dasar Konseling dalam Al-Qur’an.” Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling 7, no. 2 (2017): 49–68.

RI, Kementerian Agama. Al-Quran dan Terjemahannya. Jakarta: Kementerian Agama Republik Indonesia, 2007.

S. Willis, Sofyan. Konseling Individual Teori dan Praktek. 1st ed. 274 vols. Bandung: Alfabeta, 2013.

SS, Daryanto. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Surabaya: Apollo, 1998.

Supriadi, Dedi. Membangun Bangsa Melalui Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya, 2004.

Wahyudin, Tatang. Raihlah Hakikat Jangan Abaikan Syariat. Bandung: Pustaka Hidayah, 2008.


Article Metrics

This article has been viewed : 0 times
PDF file downloaded : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
 

Creative Commons License

All publications by Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
 

Editorial Office:
Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
Jurusan Tarbiyah dan Keguruan STAIN Bengkalis
Jln. Lembaga Senggoro Kecamatan Bengkalis Kabupaten Bengkalis,
Riau - Indonesia
Telp./Fax.: 0766-8001050
Email: jurnalkaisa@gmail.com

 

e-ISSN: 2775-2577     |    

Web Analytics Made Easy -
StatCounter
View Kaisa Stats