Implementasi Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Pemanfaatan Teknologi
DOI:
https://doi.org/10.56633/kaisa.v3i2.484Keywords:
arabic language, learning, learning technologyAbstract
This article examines how technology can be utilized in the process of Arabiclearning. Many problems of learning of Arabic language in accordance with the context faced in various educational institutions, a teacher allows modification formethodsof teaching and learning. This can be done with technological developments that contain lots of information that can be used to improve learning outcomes. Discussion about the application of technology in learning Arabic contains the question of what kind of technology that can be utilized, whether the technology can play a role in the alignment and sustainability of learning Arabic from basic to middle level, whether the technology can make learners will be more interested in learning the Arabiclanguage, whether the technology can create realization and relevance to what the students perceived, whether the technology can create Arabic learning media more varied that still lacks, whether the technology can improve the ability or competence of teachers in teaching Arabic, whether technology is able to take advantage of time allocation for learning Arabic, whether the technology is able to create an Arabic speaking environment. Through qualitative descriptive method, this article summarizes some of the above questions.
Artikel ini mengeksplorasi bagaimana teknologi dapat digunakan dalam pembelajaran bahasa Arab. Masalah pembelajaran bahasa Arab yang berbeda tergantung pada konteks di lembaga pendidikan yang berbeda, staf pengajar memungkinkan perubahan dalam metode belajar mengajar. Hal ini dapat dilakukan melalui perkembangan teknologi yang mengandung kekayaan informasi yang dapat digunakan untuk meningkatkan hasil belajar. Pembahasan penerapan teknologi dalam pembelajaran bahasa Arab meliputi pertanyaan seperti: bentuk teknologi apa saja yang dapat digunakan, apakah teknologi dapat berperan dalam keserasian dan keberlangsungan pembelajaran bahasa Arab dari SD hingga SMA, apakah teknologi dapat merangsang minat belajar bahasa siswa. Bahasa Arab, teknologi dapat menciptakan pemahaman dan makna bagi perasaan siswa, teknologi dapat menciptakan lingkungan belajar bahasa Arab yang lebih fleksibel, yang kekurangan waktu yang dihabiskan untuk belajar bahasa Arab, teknologi dapat menciptakan lingkungan bahasa Arab. Artikel ini membahas beberapa masalah di atas melalui deskripsi kualitatif.
References
Ahsanuddin, Mohammad, Pemanfaatan CD Interaktif Untuk Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Anak (ALA).Makalah, 2004
----------------, Pemanfaatan Internet Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Dalam: Al-Arabi, III (I): 1-13. 2005
Adilla, S., & Deviana, W. (2023). Peran Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Budaya Islami Di Smp Negeri 9 Bengkalis. Journal of Comprehensive Science (JCS), 2(4), 839-850.
Arpa, D., & Nuriyati, T. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Berprespektif Gender dalam Islam Untuk Guru PAUD. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(1), 328-335.
Asmani, Jamal Ma’mur, Tips Efektif Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Dunia Pndidikan, DIVA Press, Yogyakarta, 2011
Kholidah, Lilik Nur, Dampak Globalisasi Terhadap Tugas Dan Tanggungjawab Kependidikan, Makalah, 2001
Gani, Lilik, Peran Teknologi Pendidikan dalam Meningkatkan Akses, Mutu dan Relevansi Pendidikan di Indonesia, Bandung. Disampaikan pada Seminar
Nasional dan Kolokium Teknologi Pendidikan di Bandung (04-05 Desember 2008)
Fariq, W. M., Zamsiswaya, Z., & Tambak, S. (2022). Telaah Kepustakaan (Narrative, Tinjauan Sistematis, Meta-Analysis, Meta-Synthesis) dan Teori (Kualitatif, Kualitatif, Mix Method). Journal Social Society, 2(2), 75-84.
Munawarah, S. (2021). Strategi Discovery Learning dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Kaisa: Jurnal Pendidkan Dan Pembelajaran, Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis, 1, 2775-2577.
Mustofa, Bisri, dan Hamid, H.M. Abdul, Metode dan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab, UIN Press, Malang, 2012
Ramli, A., Afnanda, M., Roinah, R., Damanik, S., & Isma, A. (2023). Developing Student Academic Ability Using Scaffolding Method In Cognitive Apprenticeship Model. Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 159-165.
Richey, R.C, Reflections on the 2008 AECT Definitions of the Field. TechTrends, 2008
Ritonga, S., Zuhri, Z., Muis, M. A., Rahmatillah, N., Istiqomah, E. N., & Zakiah, N. (2022). Analysis Strategy Blended Learning of Prospective Islamic Teacher After Covid 19 Pandemic. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(02).
Robi'ah, R. Nilai-Nilai Pendidikan Islam pada Tari Zapin di Kampong Zapin Desa Meskom Kecamatan Bengkalis. Akademika, 17(2), 175-185.
Suyanto, Edi, Johan Andriesgo, and Syafaatul Habib. 2023. Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab Berbasis Kurikulum Merdeka. Bengkalis: DOTPLUS Publisher.
Sudirman, Siahaan, Tips bagi Guru dalam Memanfaatkan Media Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) untuk Pembelajaran. (on-line), (www.e-dukasi.net) 2008
Syanab, A., & Maysa'. “Tiknulujiya Ta’allum alLughah al-‘Arabiyah”. Journal alAdab wa al-Tarbiyah, Vol.2,No.32 2007.
Ulfa, M., & Susanti, T. (2023). Tathwir al-Qamus al-'Arabi-al-Indunisi Mahmud Yunus' ala Asas al-Madkhal'Ilm al-Sharf al-Launi. Prosiding Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab, 14(1), 1111-1118.
https://ejournal.uinsatu.ac.id/index.php/taalum/article/view/335
http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/514/473
https://www.ejournal.staindirundeng.ac.id/index.php/tadib/article/view/14
https://e-journal.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/tarib/article/view/588/681
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fadlila Rahmalia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).