Pendidikan Seks Bagi Remaja Menjadi Sebuah Kebutuhan
DOI:
https://doi.org/10.56633/kaisa.v2i2.487Keywords:
pendidikan seks, dampak seks bebas, remajaAbstract
Abstract: Sex education in Indonesia is as yet viewed as a no liable to be given to youngsters and youths. Guardians and grown-ups are as yet awkward and hesitant when kids and young people pose inquiries connected with sex and decide to dive into the discussion or let them know that they will find out for themselves when they grow up. Schooling is essentially an endeavor to give information about the capability of the regenerative organs by imparting ethics, morals, and responsibility so there is no maltreatment of the conceptive organs by giving information and understanding into sex training for these youths to keep them from wantonness, forestalling sex beyond marriage, to get to know a portion of the illnesses/results brought about by sex that is too soon. This study utilizes the writing strategy and the aftereffects of this study show that there are as yet numerous youths who don't figure out sex instruction.
References
KUTIPAN
Arifin, H. P. (2017, Juli-Desember). KONSTRUKSI SEKS EDUCATION DI PONDOK PESANTREN. Konstruksi Seks Education, 28(2), 246-271.
Aryanti, Z. (2016, Januari-Juni). FAKTOR RESIKO TERJADINYA LGBT PADA ANAK DAN REMAJA. 5(1), 42-49.
Adilla, S., & Deviana, W. (2023). Peran Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Budaya Islami Di Smp Negeri 9 Bengkalis. Journal of Comprehensive Science (JCS), 2(4), 839-850.
Arpa, D., & Nuriyati, T. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Berprespektif Gender dalam Islam Untuk Guru PAUD. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(1), 328-335.
Basuki, N. L. (2011, Oktober). HUBUNGAN KARAKTERISTIK REMAJA TERKAIT RISIKO PENULARAN HIV-AIDS DAN PERILAKU SEKS TIDAK AMAN DI INDONESIA. Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 14(4), 346–357.
Egy Pratama, S. H. (2014, September). HUBUNGAN PENGETAHUAN REMAJA TENTANG PENDIDIKAN SEKS DENGAN PERILAKU SEKS PRANIKAH PADA REMAJA DI SMA Z KOTA BANDUNG. Jurnal Ilmu Keperawatan, 11(2), 149-156.
Erni. (2013, Mei). Pendidikan Seks Pada Remaja. Jurnal Health Quality, 3(2), 69-140.
Fariq, W. M., Zamsiswaya, Z., & Tambak, S. (2022). Telaah Kepustakaan (Narrative, Tinjauan Sistematis, Meta-Analysis, Meta-Synthesis) dan Teori (Kualitatif, Kualitatif, Mix Method). Journal Social Society, 2(2), 75-84.
Fitriyani, S. K. (2021, April). PENYULUHAN SEX EDUCATION DALAM MENCEGAH KEJAHATAN SEXUAL PADA ANAK. JURNAL SOKO GURU, 1(1), 19-22.
Justicia, R. (2017, November). PANDANGAN ORANG TUA TERKAIT PENDIDIKAN SEKS. Jurnal Pendidikan : Early Childhood, 1(2), 1-10.
Marhayati, N. (2021, Januari-Juni). Pendidikan Seks bagi Anak dan Remaja: Persfektif Psikologi Islam. JURNAL ILMIAH SYIAR, 21(1), 45 - 61.
Munawarah, S. (2021). Strategi Discovery Learning dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Kaisa: Jurnal Pendidkan Dan Pembelajaran, Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis, 1, 2775-2577.
Nasution, I. K., Susanti, T., & Fikri, M. (2022). Teaching Arabic By Using Elective Method To Improve Students Reading Skill At The National High School Diniyah Putri In Pekanbaru. Thariqah Ilmiah: Jurnal ilmu-ilmu kependidikan & Bahasa Arab, 10(2), 223-236.
Nuramini, A., Suri, D. R., Sofiani, I. K., Th, S., Mudatsir, M. P. I., Susanti, T., ... & Asyura, I. METODE PEMBELAJARAN BERBASIS KURIKULUM MERDEKA.
Oktavia, J. N. (2021, OKTOBER ). EFEKTIFITAS METODE SEX EDUCATION TERHADAP SIKAP REMAJA. JURNAL PENDIDIKAN KESEHATAN, 10(2), 141 - 151.
Patty, F. U., Tetelepta, N., Mahu, S. A., Linansera, V., & Hukubun, R. D. (2022). Sosialisasi Sex Education: Pentingnya Pengenalan Pendidikan Seks pada Remaja sebagai Upaya Meminimalisir Penyakit Menular Seksual. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains dan Teknologi, 1(2), 225 – 231.
Ramli, A., Afnanda, M., Roinah, R., Damanik, S., & Isma, A. (2023). Developing Student Academic Ability Using Scaffolding Method In Cognitive Apprenticeship Model. Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 159-165.
Rinta, L. o. (2015, Desember 28). PENDIDIKAN SEKSUAL DALAM MEMBENTUK PERILAKU SEKSUAL POSITIF PADA REMAJA DAN IMPLIKASINYA TERHADAP KETAHANAN PSIKOLOGI REMAJA. JURNAL KETAHANAN NASIONAL, 21(3), 163-174.
Ritonga, S., Zuhri, Z., Muis, M. A., Rahmatillah, N., Istiqomah, E. N., & Zakiah, N. (2022). Analysis Strategy Blended Learning of Prospective Islamic Teacher After Covid 19 Pandemic. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(02).
Robi'ah, R. Nilai-Nilai Pendidikan Islam pada Tari Zapin di Kampong Zapin Desa Meskom Kecamatan Bengkalis. Akademika, 17(2), 175-185.
Sujarwati, Yugistyowati, A., & Haryani, K. (2014). Peran Orang Tua dan Sumber Informasi dalam Pendidikan Seks dengan Perilaku Seksual Remaja pada Masa Pubertas di SMAN 1 Turi. JOURNAL NERS AND MIDWIFERY INDONESIA, 2(3), 112-116.
Susanti, M. (2022, Desember). EDUKASI BAHAYA LGBT BAGI REMAJA DARI TINJAUAN KESEHATAN PADA SISWA SMAN I PADANG PANJANG. JURNAL KREATIVITAS PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 5(12), 4523-4532.
Hartanti, S., & Susanti, T. (2021). Usia Ideal Menikah dalam Islam; Tafsir Al-Qur'an Surat An-Nisa Ayat 6 dan An-Nur Ayat 32. Bertuah, 2(2), 28-35.
Susanti, W. (2019). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI SIKAP REMAJA. Jurnal Ilmu Keperawatan dan Kebidanan, 10(2), 297-302.
Wajdi, F. (2021, November). PENTINGNYA PENDIDIKAN SEKS BAGI ANAK SEBAGAI UPAYA PEMAHAMAN DAN MENGHINDARI PENCEGAHAN KEKERASAN MAUPUN KEJAHATAN SEKSUAL. Jurnal Abdimas Indonesia, 1(3), 129-137.
Suyanto, Edi, Johan Andriesgo, and Syafaatul Habib. 2023. Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab Berbasis Kurikulum Merdeka. Bengkalis: DOTPLUS Publisher.
Ulfa, M., & Susanti, T. (2023). Tathwir al-Qamus al-'Arabi-al-Indunisi Mahmud Yunus' ala Asas al-Madkhal'Ilm al-Sharf al-Launi. Prosiding Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab, 14(1), 1111-1118.
Wati, D. E. (2020, Juli). Pendidikan Seks Dalam Islam Berbasis Komunikasi Orangtua-Anak: Langkah Pencegahan LGBT Pada Anak. Jurnal Wacana Psikologi, 12(2), 146-158.
Widarma, I. G. (2017, April). Pengaruh Penyuluhan Kesehatan Terhadap Pengetahuan Remaja Tentang HIV/AIDS Di Kabupaten Bandung. Jurnal Keperawatan BSI, 5(1), 29-37.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 salsabila sumardi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).