Pengaruh Pembelajaran Outdoor Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk Negeri Pembina 2 Kecamatan Bengkalis
DOI:
https://doi.org/10.56633/kaisa.v3i2.652Keywords:
outdoor learning, language developmentAbstract
This research was motivated by several problems, namely: Some children in PAUD schools, especially in Pembina 2 State Kindergarten, Bengkalis District, who are 4-5 years old, their ability to express language is not optimal, children are not yet able to answer questions given by the teacher, children are not yet able to express their feelings. and the opinions they are feeling, the child is not yet able to tell and repeat the story he has heard and the child is not yet able to speak three words in one sentence. And several of the symptoms are the research objectives, namely: To determine the implementation of outdoor learning on the language development of children aged 4-5 years and to find out whether there is a significant influence of outdoor learning on the development of expressing language in children aged 4-5 years at Kindergarten Negeri Pembina 2, Bengkalis District. This research uses a quantitative approach with an experimental type of research. The experimental design used was pre-experimental with a one group pretest-posttest research design. The subjects and objects of the research were children in group A of the State Kindergarten Trustee of 2 Bengkalis Districts with 13 children. The data collection techniques used are observation, tests and documentation. Based on the results of data analysis, there is a significant influence between outdoor learning on the development of expressing language in children aged 4-5 years in Kindergarten Negeri Pembina 2, Bengkalis District with a value of Tcount > T table, namely 16.708> 2.16 so that the hypothesis test shows that H0 is rejected and Ha is accepted, meaning Outdoor learning has a significant effect on the language development of children aged 4-5 years at the Pembina 2 State Kindergarten, Bengkalis District.
Penelitian ini dilatar belakangi oleh beberapa masalah yakni: Beberapa anak di sekolah PAUD khususnya di TK Negeri Pembina 2 Kecamatan Bengkalis yang berusia 4-5 tahun kemampuan mengungkapkan bahasa anak belum optimal, anak belum mampu menjawab pertanyaan yang diberikan oleh guru, anak belum mampu mengungkapkan perasaan dan pendapat yang sedang dirasakannya, anak belum mampu bercerita dan mengulang cerita yang telah di dengarkan dan anak belum mampu berbicara tiga kata dalam satu kalimat. Dan dari beberapa gejala yang menjadi tujuan penelitian yakni: Untuk mengetahui pelaksanaan pembelajaran outdoor terhadap perkembangan bahasa anak usia 4-5 tahun dan untuk mengetahui adakah pengaruh signifikan pembelajaran outdoor terhadap perkembangan mengungkapkan bahasa anak usia 4-5 tahun di TK Negeri Pembina 2 Kecamatan Bengkalis. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian eksperimen. Desain eksperimen yang digunakan adalah pre-eksperimental dengan rancangan penelitian one group pretest-postest. Subjek dan objek penelitian adalah anak kelompok A TK Negeri Pembina 2 Kecamatan Bengkalis dengan jumlah anak 13 orang anak. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, test dan dokumentasi. Berdasarkan hasil analisa data ada pengaruh yang signifikan antara pembelajaran outdoor terhadap perkembangan mengungkapkan bahasa anak usia 4-5 tahun di TK Negeri Pembina 2 Kecamatan Bengkalis dengan nilai Thitung > T tabel yaitu 16,708>2,16 sehingga uji hipotesis menunjukkan H0 ditolak dan Ha diterima artinya Pembelajaran outdoor berpengaruh signifikan terhadap perkembanganbahasa anak usia 4-5 tahun di TK Negeri Pembina 2 Kecamatan Bengkalis.
References
Adelia Vera, Metode Mengajar Anak Di Luar Kelas (Outdoor Study), (Yogyakarta: Diva Press, 2012)
Adilla, S., & Deviana, W. (2023). Peran Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Budaya Islami Di Smp Negeri 9 Bengkalis. Journal of Comprehensive Science (JCS), 2(4), 839-850.
Arpa, D., & Nuriyati, T. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Berprespektif Gender dalam Islam Untuk Guru PAUD. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(1), 328-335.
Ari P Desyan Retno, Skripsi, “Peningkatan Kemampuan Bahasa Ekspesif Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Outbound Di TK Kemala Bhayangkari Kecamatan Ngawen Kabupaten Blora” (Universitas Negeri Semarang, 2017)
A‟yuni Nazirul Khuluq, Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Project Approach Di TK IT Ibu Harapan Senggoro Kecamatan Bengkalis Kabupaten Bengkalis, (STAIN Bengkalis, 2022) h.36
Cintami dan Mukminan, Artikel, : “Efektifitas outdoor study untuk meningkatkan hasil belajar geografi berdasarkan locus of control di sekolah menengah atas kota palembang” (Yogyakarta, Universitas Negeri Yogyakarta, 2018)
Della Gustiana, dkk, Penerapan Pembelajaran Outdoor Pada Anak Usia 5-6 Tahun Kelompok B2 Di TK Immanuel II, (TanjungPura: FKIP UNTAN, 2016)
Fariq, W. M., Zamsiswaya, Z., & Tambak, S. (2022). Telaah Kepustakaan (Narrative, Tinjauan Sistematis, Meta-Analysis, Meta-Synthesis) dan Teori (Kualitatif, Kualitatif, Mix Method). Journal Social Society, 2(2), 75-84.
Handayani Wiwin Anisa, dkk, Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini “Perkembangan Bahasa Anak Usia 4-5 Ditinjau Dari Aspek Fonetik Dan Aspek Semantik” (Universitas PGRI Semarang, 2022)
Hastuti Widhi Eko, Ersta Lidya, Jurnal “Meningkatkan perkembangan bahasa anak usia 4-5 tahun melalui bermain pesan berantai” (Universitas Slamet Riyadi Surakarta, 2018)
Herawati, dkk, Jurnal, “Pengembangan Bahasa Untuk Anak Usia Dini Melalui Penerapan Belajar Outdoor Di KB Mawar VII Karawang” (Universitas Singaperbangsa Karawang, 2021)
Husamah, : “Pembelajaran Luar Kelas (Outdoor Learning)” Jakarta: Prestasi Pustaka Raya Publisher, 2013
Idris H Meity, Strategi Pembelajaran Yang Menyenangkan, (Jakarta: PT.Luxima Metro Media, 2015)
Lilis Madyawati, “Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak” (Jakarta: Prenadamedia Group, 2017)
Maulina Prasetya Ningsih, Pengaruh Metode Outdoor Learning Terhadap Kemampuan Sosial Pada Anak Di RA Ismaria Rajabasa Bandar Lampung,(Lampung: Universitas Islam Negeri, 2019)
Miftahillah, Melejitkan Bahasa Anak Usia Dini Dalam Islam, (Mojokerto: STITNU Al Hikmah, 2020)
Munawarah, S. (2021). Strategi Discovery Learning dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Kaisa: Jurnal Pendidkan Dan Pembelajaran, Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis, 1, 2775-2577.
Nasution, I. K., Susanti, T., & Fikri, M. (2022). Teaching Arabic By Using Elective Method To Improve Students Reading Skill At The National High School Diniyah Putri In Pekanbaru. Thariqah Ilmiah: Jurnal ilmu-ilmu kependidikan & Bahasa Arab, 10(2), 223-236.
Nuramini, A., Suri, D. R., Sofiani, I. K., Th, S., Mudatsir, M. P. I., Susanti, T., ... & Asyura, I. METODE PEMBELAJARAN BERBASIS KURIKULUM MERDEKA.
Nuryadi, dkk, Dasar-dasar Statistik Penelitian, (Yogyakarta: Sibuku Media, 2017)
Rini Astuti, Pengembangan Pembelajaran Di Luar Kelas Melalui Project Based Learning Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif, (Jakarta: Universitas Pendidikan Indonesia, 2015)
Ramli, A., Afnanda, M., Roinah, R., Damanik, S., & Isma, A. (2023). Developing Student Academic Ability Using Scaffolding Method In Cognitive Apprenticeship Model. Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 159-165.
Ritonga, S., Zuhri, Z., Muis, M. A., Rahmatillah, N., Istiqomah, E. N., & Zakiah, N. (2022). Analysis Strategy Blended Learning of Prospective Islamic Teacher After Covid 19 Pandemic. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(02).
Robi'ah, R. Nilai-Nilai Pendidikan Islam pada Tari Zapin di Kampong Zapin Desa Meskom Kecamatan Bengkalis. Akademika, 17(2), 175-185.
Rosalina, Anita, “Peningkatan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Bermain”. Psycho Idea 2014
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, (Bandung : Alfabeta, 2017), h. 14
Susanto Ahmad, Pendidikan Anak Usia Dini (Konsep dan Teori), (Jakarta: Bumi Aksara, 2017)
Suyanto, Edi, Johan Andriesgo, and Syafaatul Habib. 2023. Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab Berbasis Kurikulum Merdeka. Bengkalis: DOTPLUS Publisher.
Ulfa, M., & Susanti, T. (2023). Tathwir al-Qamus al-'Arabi-al-Indunisi Mahmud Yunus' ala Asas al-Madkhal'Ilm al-Sharf al-Launi. Prosiding Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab, 14(1), 1111-1118.
Vit Ardhyantama, Chusna Apriyanti, Perkembangan Bahasa Anak, (Yogyakarta: Stiletto Indie Book, 2020)
Widiasworo Erwin, Strategi dan Metode Mengajar Siswa Di Luar Kelas (outdoor learning) secara aktif, kreatif, inspiratif dan komunikatif, (Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2017)
Yul Mahmudah, Gatut Setiadi, Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini, (Malang: Institut Agama Islam Sunan Kalijogo, 2021)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Siti Munawarah, Atika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).