Bentuk dan Tujuan Tasybih dalam Surah An-Naba, An-Nazi’at dan Al-Muthaffifin
DOI:
https://doi.org/10.56633/kaisa.v4i1.820Keywords:
tasybih, balaghah, an-Naba, an-Nazi’at, al-muthaffifinAbstract
The purpose of this research is to study the tasybih in surah An-Naba, an-Nazi'at, and al-Muthaffifin reviewed from its structure and application. This research uses two methods taken from the literature review: the library method and the speech analysis method. Tasybih is usually used in adequately conveying something crucial or very important. The research found that in various surahs of the Qur'an, such as surah al-Naba', surah al-Nazi'at, and surah al-Muthaffifin, there are seven verses that use tasybih as their style of language. Currently, tasybih can be interpreted in three ways: tasybih baligh, mursal, and mujmal. In the surah An-Naba', an-Nazi'at, and al-Muthaffifin, tasybih is used to describe the state of musyabbah, its magnitude, and the possibility of musyabbah.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengkaji tasybih dalam surat An-Naba, an-Nazi'at, dan al-Muthaffifin ditinjau dari struktur dan penerapannya. Penelitian ini menggunakan dua metode yang diambil dari tinjauan literatur: metode pustaka dan metode analisis balaghah. Tasybih biasanya digunakan dalam menyampaikan secara memadai suatu hal yang krusial atau sangat penting. Penelitian menemukan bahwa dalam berbagai surat Al-Qur’an, seperti surat an-Naba’, surat an-Nazi’at, dan surat al-Muthaffifin, terdapat tujuh ayat yang menggunakan tasybih sebagai gaya bahasanya. Saat ini tasybih dapat diartikan dalam tiga cara: tasybih baligh, mursal, dan mujmal. Dalam surat an-Naba', an-Nazi'at, dan al-Muthaffifin, tasybih digunakan untuk menggambarkan keadaan musyabbah, besar kecilnya, dan kemungkinan terjadinya musyabbah.
References
Abd al-R, Al-Suyuthi, J., & Al-Mahally, J. (n. d. ). (n.d.). Tafsir al-Jalalain. Daar Al-Hadits.
Ahmad Marlion, F., Agama Islam Negeri Batusangkar Kamaluddin, I., Rezeki, P., & Tsanawiyah Muhammadiyah Padang Luar Batusangkar, M. (2021). Tasybih At-Tamtsil Dalam Al-Qur΄An: Analisis Balaghah Pada Surah Al-Kahfi. 3(1).
Al-Baghawy. (1997). Ma’alim al-Tanzil. Daar Al-Thayyibah Li al-Nasyr.
Al-Maraghy. (2002). ’Ulum al-Balaghah. Dar Al-Kutub al-’Ilmiyyah.
Al-Razy, F. (1990). Mafatih al-Ghaib. Dar Al-Kutub al-’Ilmiyyah.
Adilla, S., & Deviana, W. (2023). Peran Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Budaya Islami Di Smp Negeri 9 Bengkalis. Journal of Comprehensive Science (JCS), 2(4), 839-850.
Arpa, D., & Nuriyati, T. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Berprespektif Gender dalam Islam Untuk Guru PAUD. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(1), 328-335.
DeHart, J. D. (2020). It Is What It Is": Literacy Studies and Phenomenology. The Qualitative Report, 25(3), 596–603.
Farida, N. (2017). Metodologi tafsir juz amma Unisba: Telaah atas sumber, metode, dan corak tafsir. . UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Fariq, W. M., Zamsiswaya, Z., & Tambak, S. (2022). Telaah Kepustakaan (Narrative, Tinjauan Sistematis, Meta-Analysis, Meta-Synthesis) dan Teori (Kualitatif, Kualitatif, Mix Method). Journal Social Society, 2(2), 75-84.
Hararah, M. M. (n. d. ). (n.d.). Fii Balaghah al-’Arabiyyah. Daar Al-’Ulum al-’Arabiyyah.
Mahsun. (2004). Metodologi Penelitian Bahasa: Tahapan Strategi, Metode dan Tekniknya. PT. Grafindo Persada.
Makrifah, N. (2020). Macam Urgensi Amtsal Dalam Al-Quran. At-Turost : Journal of Islamic Studies, 7(2), 216–232. https://doi.org/10.52491/at.v7i2.21
Marlion, F. A., Kamaluddin, K., & Rezeki, P. (2021). Tasybih At-Tamtsil Dalam Al-Qur΄An: Analisis Balaghah Pada Surah Al-Kahfi. Lughawiyah: Journal of Arabic Education and Linguistics, 3(1), 33. https://doi.org/10.31958/lughawiyah.v3i1.3210
Munawarah, S. (2021). Strategi Discovery Learning dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Kaisa: Jurnal Pendidkan Dan Pembelajaran, Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis, 1, 2775-2577.
M.Q. Shihab. (n.d.). Tafsir al-Mishbah. Lentera Hati.
Nasution, I. K., Susanti, T., & Fikri, M. (2022). Teaching Arabic By Using Elective Method To Improve Students Reading Skill At The National High School Diniyah Putri In Pekanbaru. Thariqah Ilmiah: Jurnal ilmu-ilmu kependidikan & Bahasa Arab, 10(2), 223-236.
Nuramini, A., Suri, D. R., Sofiani, I. K., Th, S., Mudatsir, M. P. I., Susanti, T., ... & Asyura, I. Metode Pembelajaran Berbasis Kurikulum Merdeka. Bengkalis : Dotplus Publishing
Qasim, M. A., & Dayb, M. (2003). “Ulum al-Balaghah (al-Badi” wa al-Bayan wa al-Ma’ani). AlMuassasah Al-Haditsah Li al-Kitab.
Rahman, M. T. (2016). Rasionalitas Sebagai Basis Tafsir Tekstual (Kajian atas Pemikiran Muhammad Asad). Al-Bayan: Jurnal Studi Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 63–70.
Ramli, A., Afnanda, M., Roinah, R., Damanik, S., & Isma, A. (2023). Developing Student Academic Ability Using Scaffolding Method In Cognitive Apprenticeship Model. Mudir: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 159-165.
Ritonga, S., Zuhri, Z., Muis, M. A., Rahmatillah, N., Istiqomah, E. N., & Zakiah, N. (2022). Analysis Strategy Blended Learning of Prospective Islamic Teacher After Covid 19 Pandemic. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(02).
Robi'ah, R. Nilai-Nilai Pendidikan Islam pada Tari Zapin di Kampong Zapin Desa Meskom Kecamatan Bengkalis. Akademika, 17(2), 175-185.
Romdoni, M. P. (n.d.). Bentuk dan Tujuan Tasybih dalam Al-Quran: Studi Aplikatif Analisis Balaghah dengan Objek Kajian Juz ’Amma. https://doi.org/10.1557/djash.v1i1.16715
Susanti, T., & Ulfa, M. (2023). Tatwiru Al-Qomusy Al-'Arobiy-Al-Indunisy Lil Ustazi Ad-Duktur Mahmud Yunus' ala Asasil Madholi Ilmu Shorfi (Morphology) Al-Lawniy Litthullabi Qismu Ta'lim Al-Lughah'Al-Arobiyyah Fiil Jami'ah Islamiyyah Bangkalish. Cordova Journal language and culture studies, 13(2), 13-24.
Suyanto, Edi, Johan Andriesgo, and Syafaatul Habib. 2023. Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab Berbasis Kurikulum Merdeka. Bengkalis: DOTPLUS Publisher.
Ulfa, M., & Susanti, T. (2023). Tathwir al-Qamus al-'Arabi-al-Indunisi Mahmud Yunus' ala Asas al-Madkhal'Ilm al-Sharf al-Launi. Prosiding Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab, 14(1), 1111-1118.
Subakir, K. H. A. (2018). Dilengkapi dengan contoh-contoh Ayat, Hadits Nabi dan Sair Arab IAIN KEDIRI PRESS 2018.
Yasin, H. (2020). Sisi Balaghah Dalam Tafsir Al-Baidhawy. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 41–61. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v3i2.894
Zulaiha, E., & Radiana, A. (2019). Kontribusi Pendekatan Semantik Pada Perkembangan Penelitian Alquran (Studi Pada Skripsi Mahasiswa Prodi Ilmu Alquran Dan Tafsir Fakultas Ushuluddin Uin Sunan Gunung Djati Bandung). Al-Bayan: Jurnal Studi Ilmu Al- Qur’an Dan Tafsir, 4(1). https://doi.org/10.15575/al-bayan.v4i1.4726
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Irmasani Daulay
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).